Ez a számláló a poszt nézettségét mutatja. Mindenképp olvasd el ezt a posztot a részletekért.

HTML

Evangéliumi hitvédelmi blog

"[A béreaiak] napról napra kutatták az Írásokat, hogy valóban így vannak-e ezek a dolgok." (ApCsel 17,11) _________________ "Testvéreim, ne legyetek gyermekek a gondolkozásban, hanem a rosszban legyetek kiskorúak, a gondolkozásban ellenben érettek legyetek." (1Kor 14,20) ________________ "Szeretteim, ne higgyetek minden léleknek, hanem vizsgáljátok meg a lelkeket, hogy azok az Istentől valók-e, mert sok hamis próféta jött el a világba." (1Jn 4,1)______ Ezért jött létre ez a blog (szerzője evangéliumi szabadkeresztény).

Utolsó kommentek

Címkék

abortusz (3) antiszemitizmus (4) ateizmus (5) a halál és ami utána van (4) a hit fegyvere (2) a viskó kritika (6) biblia (5) bibliai próféciák (4) biblikus gyereknevelés (3) biblikus kereszténység (22) biblikus lelkigondozás (2) buddhizmus (3) bűn (3) c.s. lewis (1) cursillo (3) dalai láma (2) dave hunt (9) dinoszauruszok (1) egység krisztusban (3) Egyszerű fordítású Biblia (2) emerging-keresőcentrikus-posztmodern egyház (16) evangélium (21) evangelizáció (8) evolúció-teremtés (16) gyülekezet (6) hinduizmus (2) hit (5) hittől való elszakadás (2) hitvédelem (8) hívő élet nehézségei (4) igaz és hamis megtérés (7) imádság-imádkozás (3) istentisztelet (7) isten imádása (5) ítélet (1) ítélkezés (2) izrael (2) jézus (6) john macarthur (2) karizmatikusság (2) katolicizmus (6) katolikus pap (4) keresztényüldözés (1) keresztény filmek (1) keresztény univerzalizmus (1) keresztség-bemerítés (2) közélet (2) kritika (5) különbségtétel (2) mai ige (1) megagyülekezetek (1) megtérés (5) megtéréstörténet (4) misztikus-kontemplatív-spirituális (12) müller györgy (1) new age-okkultizmus-ezotéria (7) őrállók (2) ortodox kereszténység (2) posztmodern egyház (5) prédikáció (1) pszichológia az egyházban (2) ray comfort (7) Rick Warren-céltudatos (2) rick warren-céltudatos (2) szivárványszínű szvasztika (2) tanítvánnyá tétel (1) tévtanítások az utolsó időkben (18) tévtanítók (11) the berean call (1) the shack (3) tízparancsolat (1) törvény szerepe (3) tozer (1) üdvösség (4) új reformáció (2) univerzalizmus (2) valláskritika (1) william paul young (4) Címkefelhő

A Viskó - szájbarágó

2011.01.20. 09:42 Kéry Zsuzsanna

 Akinek még mindig nem világos, mi a baj a Viskóval, képzelje el a következőt:

       Egy fiatal lánynak az egyik barátnője nagy lelkesedéssel beszélni kezd valakiről, akit nemrégiben ismert meg. Annyi szép és jó dolgot mond el neki az újdonsült ismerőséről (egy fiatalemberről), hogy lassan ő maga is érdeklődni kezd iránta, sőt, idővel úgy érzi, szerelmes lett ebbe az ifjúba, akivel igaz, hogy még személyesen sosem találkozott, de a barátnőjétől már annyi szépet és jót hallott róla - sőt, igazából minden nap róla beszélgetnek -, hogy már olyan közel érzi magához, mintha ezer éve ismerné. A barátnőjétől származó információkat gondolataiban kiegészíti, és az ifjút mindenféle csodás és nemes tulajdonsággal felruházza a hallottakon kívül is. Élénken el is képzeli, milyen lehet: magas, jóképű, ragyogó szemű, kedvesen mosolyog, de egyben nagyon férfias is; a hangja megnyugtató; és persze intelligens, szellemes - de ezt a barátnője is már mondta.  

      Nem ragozom tovább, elvégre nem lányregényt írok :) Lényeg, hogy bármilyen szép dolgokat hallott ez az ifjú lány arról a fiatalemberről, és bármilyen szép dolgokat is képzel felőle, az igazság az, hogy a valóságban nem ismeri. Ő nem abba a bizonyos fiatalemberbe szerelmes, hanem abba a képbe, ami másodkézből kapott információk és a saját vágyai alapján a fejében él róla - ha egyszer találkoznak, a valóság minden bizonnyal teljesen más lesz, akkor is, ha ez tényleg egy nagyon kedves-rendes pasas. Ráadásul, mit gondolnánk erről a fiatal lányról, ha kiderülne, hogy - mivel a barátnő a fiatalembernek is mesélt erről a lányról -, a fiatalember is érdeklődni kezdett iránta, és írt neki egy bemutatkozó levelet, amiben megírja magáról nagy vonalakban, hogy ki ő, mit csinál, mi érdekli, hol lakik, hogy szívesen megismerné ezt a leányt - és erre ez a fruska valami érthetetlen okból nem lenne hajlandó elolvasni ezt a levelet! Sőt, ha elolvasná is, annyira más az elméjébe égett kép, amit az idők során kialakított a fiatalemberről, hogy képtelen lenne elhinni, amit a levélben olvas.

        A szomorú vég pedig az, hogy sosem találkoznak, és nem ismerik meg egymást valójában, de a fiatal lány élete végéig szerelmes lesz abba a fiatalemberbe, aki csak a képzeletében él. Pedig milyen boldogok lehettek volna együtt...

 

        A Biblia Szövetség Fontos kérdések c. sorozatában foglalkozott A viskóval, az előadás ide kattintva elolvasható.

 

28 komment

Címkék: william paul young a viskó kritika

A bejegyzés trackback címe:

http://hitvedelem.blog.hu/api/trackback/id/tr872599564

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben.

Ráczné 2011.01.21. 19:57:41

Ez tényleg "szájbarágós".:)

light92 2011.02.08. 17:08:56

szájbarágós, csak semmi köze a viskóhoz vagy legalábbis nem írtad le az összefüggést.

Kéry Zsuzsanna · http://hitvedelem.blog.hu/ 2011.02.08. 17:28:48

@light92: huhh, bocs, azt gondoltam, átjön a lényeg. Nem vagyok író, na :)
Íme a megoldási kulcs:

fiatal lány = A Viskó olvasója
fiatalember = Isten
a barátnő = W. Paul Young
a barátnő elbeszélése = A Viskó c. regény
a fiatalember bemutatkozó levele = a Biblia

light92 2011.02.08. 21:15:56

@Kéry Zsuzsanna: ahh értem! de ez a történet ezer meg ezer féleképpen befejeződhet, ezt nemtudom te találtad ki vagy valahonnan írtad, de ezt fordítva is meglehetne írni hogy a viskó és a biblia felcserélődik. És akkor megint más jön ki végeredményként. Ezért szerintem ez irreális..

Kéry Zsuzsanna · http://hitvedelem.blog.hu/ 2011.02.08. 22:20:26

@light92: Hát, ezt a történetet én találtam ki a Biblia és a Viskó közötti különbség érzékeltetésére, de elismerem, hogy nem valami acélos :) A különbség tehát az, hogy az egyik Isten szava (az Ő levele, amit nekünk írt), a másik ennek a levélnek egy interpretációja - fikció, ami nem feltétlenül a valóságot tükrözi (mint a barátnő elbeszélése az ifjúról - a saját szubjektív szemüvegén keresztül).

Szóval szerintem aki az istenképét egyedül a Viskóra alapozza (de mondhatnék ezer mást is, filmeket is, pl. Mel Gibson Passióját vagy a Jézus Krisztus Szupersztárt), és nem keresi a Bibliában (a saját önkijelentésében) Istent, az úgy jár, mint a fiatal lány a történetem végén: soha nem kerül valódi kapcsolatba Vele.
(És a történetemben ezért is nem lehet felcserélni a Bibliát és a Viskót, mert az egyik az eredeti, a másik pedig a fikció.)

light92 2011.02.08. 22:57:44

A viskó is eredeti, Young kezéből származik, az ő írása van benne, ugynaolyan mint a biblia csak a viskó nem kis könyvekből áll össze. De igaz a Bibliával nem lehet összehasonlítani, mert Isten szava, de Isten más "műben" alkotásban is feltűnhet! És nem kell rögtön rosznak Isten káromlónak hívni. Ezért vártam volna jó kritikát is róla, na de majd írok én. :)

Kéry Zsuzsanna · http://hitvedelem.blog.hu/ 2011.02.08. 23:10:34

@light92: Kíváncsian várom! :)
(És majd jövök kommentelni, hehe)

memra 2011.02.23. 21:17:47

Isten felhasználja őnt Kéry Zsuzsanna tudta és beleegyezése nélkül, hogy közreműködjön az összetett jónak létrehozásában. Az egyik ember tehát fiaként szolgálja Istent, a másik viszont eszközeként. Mert mindenképpen Isten céljai teljesülnek, bármit csinálunk is, de nekünk nem mindegy, hogy Júdásként vagy Jánosként szolgáljuk őt.Ján. 8,32 És megismeritek az igazságot, és az igazság szabadokká tesz titeket. A sors iróniája -Ján. 18,38 Monda néki Pilátus: Micsoda az igazság? – és elfordult és kiment.
Ott állt előtte az IGAZSÁG teljes valóságába, de mivel számára az „ az Igzság” csak egy megfoghatatlan fogalom volt, a farizeusok kezére adta, akiknek viszont már volt igazságuk (ön igazságuk) és más IGAZSÁGOT nem tűrtek meg úgy hogy megölték az Igazit.
Ez a szemlélet tükrözi a felekezeti gőgöt a teológiái gondolkodásban.Az írástudók és farizeusok mindenkinél jobban ismerték Isten igéjét. Életük mégis arról tett bizonyságot, hogy bár az igazságról beszéltek, nem birtokolták az igazságot. A farizeusok úgy véltig, hogy ŐK jogosan mondhattak ítéletet a bűnösök felett, valójában azonban csak arról van szó, hogy nem tudtak szeretni.
Jézus ennek teljes ellentéteként, Isten minden egyes Igéjét alkalmazta, és eközben engedelmességet tanult.
Hallani az igazságot, és ismerni az igazságot nem egyenlő az igazság meg tanulásával.
MEMRA

Kéry Zsuzsanna · http://hitvedelem.blog.hu/ 2011.02.24. 09:39:33

@memra: Bocsánat, csak számomra nem egyértelmű, hogy most akkor melyik a farizeusok igazsága Ön szerint: a Viskó c. regény, vagy az ezzel kapcsolatos elemzések?

memra 2011.02.24. 10:41:59

Isten úgy teremtett meg bennünket, hogy meg tudjuk keményíteni szívünket és szó szerint be tudjuk zárni a nem kívánatos hatások előtt. Ezt jó dolognak szánta, de mivel nem értettük meg Isten célját ezzel, e jótékony dolog ellenünkre fordult. Irodalmi formák esetén a legegyszerűbb értelmezést kell választanunk, hiszen szem előtt kell tartanunk, hogy Isten kijelentésének elsőrendű célja az üzenet megértetése. A bukott ember saját természetét ruházza Istenre is, így William Paul Young könyve a vallásos sablonokat felrúgja azért, hogy a halott önigazult gyülekezeteket felébressze. A törvénykező alaptermészetűnk, „gravitációszerűen" húz lefele a törvénykezés rendszerébe. Ez olyan, mint egy nagy mosógép, aminek a kiszolgáló személyzete "Biblia Szövetség" kezén át kerül a szeretetlenség nagy mosógépébe, ahol „kimossák bűneinket” hogy majd az ítélkezés centrifugája kicsavarja belőlünk az irgalomnak még a magját is, hogy majd egy szárító kötélen megfeszülve elszenvedjük a testvérek perzselő kutató tekinteteit „hátha van még ott egy folt". A keresztény élet lényege nem az erkölcsös jó viselkedésnek a szabály rendszerre, hanem egy újfajta látásmód: Aminek a lényege az, ha egyszerű, bűnös emberként tekintek önmagamra, aki semmiféle ön fejlesztő és ön megvalósító módszerrel sem képes elérni, hogy kedves legyen Isten előtt. Csak ebben az állapotban kérhetek Istentől külső segítséget - kegyelmet - és csak ekkor döbbenek rá, hogy a szent Isten mindig is, hiányosságaim ellenére is, szeretett. Teremtményként, „vidám koldusként" tehát a függésünkkel dicsőíthetjük Istent. A sebeink és a hibáink azok a rések, amelyeken keresztül a kegyelem behatolhat az életünkbe. A tökéletlenség, a hiányosságok, a gyengeség és a halandóság az emberi sors része, s csak ennek a sorsnak az elfogadásával menekülhetünk meg a gravitáció erejétől, és részesülhetünk a kegyelemben. Egyedül így kerülhetünk Isten közelébe.

Kéry Zsuzsanna · http://hitvedelem.blog.hu/ 2011.02.24. 12:23:24

@memra: Bocsánat, de még mindig nem értem: szabad-e/kell-e elemezni Ön szerint a Viskó teológiáját vagy sem?

memra 2011.02.25. 11:48:45

Volt egyszer egy zsarnok büszke császár, aki nem tűrte, hogy bárki is megkérdőjelezze azt, amit ő tartott igaznak. Híre ment, hogy birodalmának egy távoli részén él egy bölcs, aki érti a madarak nyelvét, tud olvasni a felhőkben, megérti a patakok zúgását, és meg tudja prófétálni a jövőt. A gonosz császár magához rendeli a bölcset- és azt mondja néki: a tenyerembe tartok egy kis madarat – a kérdésem az, hogy él ez a madár vagy sem – ha rosszul felelsz, meghalsz! A bölcs tudta, hogy a gőgös büszke császár képes a tenyerébe lévő a kis madarat megfojtani csak, hogy neki legyen igaza.
(Bocsánat, de még mindig nem értem: szabad-e/kell-e elemezni Ön szerint a Viskó teológiáját vagy sem?)
Így a bölcs azt mondta a császárnak: fenség a válasz az ÖN kezében van.
Személyes büszkeségemmel nem egyszer fojtogattam a szeretett és szabadság Szellemét, csak azért, hogy a létezésemnek a fundamentumáról, ami az önigazságom soha sem keljen lelépni!

Kéry Zsuzsanna · http://hitvedelem.blog.hu/ 2011.02.25. 15:05:09

@memra: Ne haragudjon, de ezt a ködösítést én nem értem, nem ismerem azokat az embereket, akikre célozgat; pusztán egyenes választ várnék arra az egyszerű, eldöntendő kérdésre, hogy Ön szerint szabad-e, kell-e egy tanítást (akár regény, akár vers, akár igehirdetés formában van) a Biblia mérlegére tennünk? Azaz: elemezhetjük-e a Viskó teológiáját vagy sem?

memra 2011.02.25. 20:39:18

Sajnálom, hogy nem vagyok érthető. Tehát röviden: hittudományi szempontból a Viskó nem alkalmas teológiai csatározásokra. Amikor különböző szabályok betartásával próbálják megalapozni az Isten előtti igazukat, előbb-utóbb kénytelenek lesznek beismerni, hogy ide-oda tologatják a mércéjüket a felekezeti szabályrendszerükön belül ahol „A VISKOT” diszkvalifikálták. Egy neves riporter azt a választ kapta arra a kérdésre, hogy mit tartana az elképzelhető legnagyobb szerencsétlenségnek életében, váratlan, rövid és elképesztő feleletet kapott: „Azt, ha lenne Isten.” A tény az, hogy millióknak megérintette a szívét „A VISKÓ” és egy vágyat hozott létre, hogy MEGISMERJE AZT, az ISTENT aki VAN. Egy Istent, aki Személyes kapcsoltra vágyik mindnyájunkkal (bár milyen hihetetlen még ŐNEL IS)

Kéry Zsuzsanna · http://hitvedelem.blog.hu/ 2011.02.26. 20:19:33

@memra: Én szívből azt ajánlom Önnek, hogy ne emberekre, hanem Istenre hallgatva olvassa végig leginkább a teljes Újszövetséget, de ha időhiányban van, akkor legalább csak az apostoli leveleket ezzel a kérdéssel a szívében: Meg kell-e ítélnünk a Viskó teológiáját; valamint, hogy jó eszköz-e ez arra, hogy Istenhez vezesse az embereket?
Kérem, hogy Ön, saját magának keresse meg erre a választ, és hagyja, hogy Isten Szentlelke mutassa meg a helyes hozzáállást ezzel kapcsolatban.
Én is megtettem ezt, és a véleményemet ez mentén alakítottam ki (amiben persze simán benne van, hogy tévedek). Éppen ezért, ha Ön más következtetésre jut, a Biblián alapuló, logikus érveléssel meggyőzhető vagyok.

memra 2011.02.27. 10:18:35

Gondolataim, szavaim és tetteim az Isten iránti hálából fakadnak, a kapott bűnbocsánatért, az új és örök életért. A valódi élet dicsőséges, Őt dicsőíti! Ha élünk, Őt dicsőítjük! Erre és ezért teremtett minket! Élünk, mert Ő él bennünk:
Ments meg Uram minket attól az élettől, melyről azt hittük, boldoggá tesz minket, és né, enged, hogy elmeneküljünk attól az élettől, amit te akarsz élni bennünk. Szabadítsál ki bennünket az ÉN központúságunk saját, építette világúnk szánalmas cellájából, tölts be bennünket a teljeséged mértékével, hogy úgy tudjunk magúnkra tekinteni, mint ahogyan, és amilyennek TE látsz bennünket.
Szeretettel memra

TompiBompi 2011.03.02. 12:54:02

Elolvastam a Harry Pottert, a Gyűrük urát kifejezetten jó könyvnek tartom, a Mester és Margaritát, a a Narnia regényeket és sorolhatnám.
Elolvastam a Viskót is.
Istent még mindig a Biblia alapján "képzelem el".
Remélem ez is átjött. :)

TompiBompi 2011.03.02. 13:04:21

Szájbarágósan:
A lány BUTA. Hallott egy sztorit a pasiról, de nem olvassa el a levelét.
Az OKOS lány fellelkesedik a barátnő hiányos és olykor téves (ezt ekkor még nem tudja) elbeszélésétől, és meg AKARJA ismerni a fiút, és amikor elolvassa a levelét, rájön, hogy a fiú, ha nem is olyan, még jobb (pasi).
OKOS, vagy BUTA lány vagy?
Hivőknek:
Ha az okos lány pedig már előtte ismerte a pasit, lehet, hogy a barátnője mondandója ELGONDOLKODTATJA a fiúról alkotott képében, de mivel még mindig okos, inkább "első kézből" tájékozódik.

TompiBompi 2011.03.02. 13:30:38

@TompiBompi:
Most akkor képzeljük el magunkat a fiú helyébe:
Nem akar tolakodó lenni, mert TUDJA, hogy a lány nem szereti a rámenős fiúkat. Ezért ledumálja a barátnővel, hogy esetleg szóljon néhány szót az érdekében. A barátnő ezt készségesen meg is teszi, bár stílusában és a fiúról alkotott képében vannak hiányosságok. Egy kicsit a barátnő el is túlozza a mondandóját, de a lányok már csak ilyenek. Ha a lánynak ezek után tetszik a fiú, de nem akarja megismeri az no comment.
De lehet, hogy a fiú nem is beszélt a barátnővel, de a barátnő tudja, hogy nagyon szép párt alkotnának, és ezért beszél (egyébként mindannyiunkra jellemző módon) hiányosan a fiúról.
Végezetül: Aki pedig Istent a könyv alapján itéli meg, az BUTALÁNY.

TompiBompi 2011.03.02. 19:21:08

@Kéry Zsuzsanna:
Köszönöm :)
Csak, hogy ne értsük félre egymást, ebben az olvasatban az is benne van, hogy a barátnő elmondása közelebb hozza a lányt a fiúhoz.
Lefordítva, ez a könyv is elindíthat Isten felé szerintem, a baj az, ha nem lépsz tovább.

Kéry Zsuzsanna · http://hitvedelem.blog.hu/ 2011.03.02. 19:35:50

@TompiBompi: Figyi, engem is egy könyv indított el az istenkeresésben (Sienkiewicz: Quo vadis?); ennek a nyomán kezdtem Bibliát olvasni, aminek a hatására pedig megtértem; de ebben az esetben én úgy látom, hogy a Viskó olyan szinten támadja a bibliai igazságokat, hogy aligha fog valaki bizalommal fordulni utána mondjuk egy intézményes egyház lelkészéhez. (Az igazat megvallva én is kiábrándultam az intézményes egyházakból, de most ez más kérdés.)
Na mindegy, reméljük, hogy nem a magamfajta károgóknak lesz igaza, és nagyon várom a hírt arról az emberről, akit a Viskó indított el a megtérés felé vezető úton. (Biblikus megtérésre gondolok, természetesen.)

TompiBompi 2011.03.02. 20:10:54

@Kéry Zsuzsanna:
Szerintem ilyen ember van egy pár.
(Én mindenesetre szeretek tartozni egyházhoz, illetve a gyülekezethez. De nem is ez a lényeg.)
Eléggé tájékozottnak tartom magam ilyen dolgokban, de nem értem, hogy milyen maradandó sérüléseket okozhat egy ember lelkében ez a könyv. Isten útjai tényleg kifürkészhetetlenek, felhasználhat fáraót, vámszedőt, és még sok-sok más embert a művéhez.
Szerintem, és ezt ne vedd személyeskedésnek nem biblikus Young egyébként nem magas irodalmi értékű, ám olvasmányos könyvét üldözni. Nem fair teológiai munkaként értékelni.
Ez egy másik ember Istenképe, valószínűleg hibás (a miénk is bizonyára). Ha annyi értelme van, hogy elgondolkozunk a saját hitünkön, már megérte.
Egészen biztos vagyok benne, hogy a szándék, amellyel íródott az jó volt. És a szerző is leírja, hogy nem akar állást foglalni a történet valóságtartalmának, vagy igazságának kérdésében.
Az én értelmezésemben jelen pillanatban a barátnőt bántjuk, aki jót akart.
DE tiszteletben tartom mindenki más véleményét.
Áldást békességet

Ui.: Barátkozz az intézményes egyházzal, még mindig több jó van benne, mint rossz :)

Kéry Zsuzsanna · http://hitvedelem.blog.hu/ 2011.03.02. 22:27:27

@TompiBompi: Állj, ez a pasas (Young) határozott céllal (a jó szándékát mellesleg nem kétlem) ír egy könyvet, amivel az ő teológiai meggyőződését (istenképét, megváltás-elméletét stb) akarja terjeszteni, és azt mondod, hogy nem fair ekként értékelni (és mondjuk a Bibliával összevetni)?
Hát ezt komolyan mondom, nem értem. Aki ide beír, szinte mindenki ezzel jön. Én jónéhány igeverssel alá tudom támasztani, hogy miért szükséges _mindent_ megvizsgálnunk. Te mit mondasz, miért nem fair az ilyen vizsgálat a Viskó esetében? Kérlek, hogy az Igével érvelj, köszi :)

mittudomain 2011.03.24. 07:49:06

Kedves Kéry Zsuzsanna!
Tisztelettel jelzem, hogy A viskó ügyében megjelent az alábbi írás:
www.proteo.hu/dok/PKI/PKI_2011_Viskotlanul.html

PDF-változatban pedig:
www.proteo.hu/dok/PKI/PKI_2011_Viskotlanul.pdf

Mindkettő elérhető Pásztori-Kupán István kolozsvári református teológiai tanár honlapjáról:
www.proteo.hu/pasztori

Jó böngészést!

Kéry Zsuzsanna · http://hitvedelem.blog.hu/ 2011.03.25. 00:38:09

@mittudomain: Kedves mittudomain, köszönöm, hogy szólt.

A következők jutottak eszembe a tanulmány olvasása során:

"Mindent vizsgáljatok meg, és mindentől tartózkodjatok, ami gonosznak látszik", "ne higgyetek minden léleknek, hanem vizsgáljátok meg a lelkeket, hogy azok az Istentől valók-e, mert sok hamis próféta jött el a világba", "napról napra kutatták [kutassátok] az Írásokat, hogy valóban így vannak-e ezek a dolgok".

Ez Isten parancsa. A többi emberi bölcsesség. Mindenkinek döntenie kell, melyik utat választja.