HTML

Hit: a reménylett dolgok valósága

"[A béreaiak] napról napra kutatták az Írásokat, hogy valóban így vannak-e ezek a dolgok." (ApCsel 17,11) _________________ "Testvéreim, ne legyetek gyermekek a gondolkozásban, hanem a rosszban legyetek kiskorúak, a gondolkozásban ellenben érettek legyetek." (1Kor 14,20)

Címkék

2Korinthus (1) abortusz (3) antiszemitizmus (3) átadott élet (1) ateizmus (3) az élet fája (1) az ember felépítése (1) az én megfeszítése (1) a halál és ami utána van (2) a hit fegyvere (1) a hívő jutalma (1) a kereszt munkája (3) a szenvedés értelme (1) a tíz leprás (1) a viskó kritika (2) Betánia (1) biblia (5) bibliai próféciák (4) biblikus gyereknevelés (3) biblikus kereszténység (28) biblikus lelkigondozás (2) buddhizmus (2) bűn (5) c.s. lewis (1) cursillo (3) D.M. Panton (1) dalai láma (2) dave hunt (8) dicsőítés (1) dinoszauruszok (1) diszpenzácionalizmus (1) diszpenzacionalizmus cáfolata (1) egység krisztusban (2) Egyszerű fordítású Biblia (2) eleve elrendelés (1) élő áldozat (1) elragadtatás (1) első feltámadás (1) elveszíthető-e az üdvösség (8) emerging-keresőcentrikus-posztmodern egyház (13) én halála (2) én megtagadása (2) Eszménykép és valóság (3) evangélium (15) evangelizáció (7) evolúció-teremtés (15) Ezeréves Királyság (7) ezotéria (1) felkenés (1) féloldalas tanítások (1) feltételek az Igében (1) fiúság (1) G.H. Lang (4) győzelmes keresztény élet (11) gyülekezet (17) gyülekezeti élet (2) hegyi beszéd (1) hinduizmus (1) hit (6) hitélet problémái (1) hitvédelem (6) hit és cselekedetek (2) hívő élet nehézségei (9) hívő jutalma (1) homoszexualitás (3) hústest (2) húsvét jelentése (1) igazság (1) igaz és hamis megtérés (8) igehirdetés (1) ige szolgálata (1) imádság-imádkozás (4) Istennel járni (1) istentisztelet (13) isten imádása (9) Isten munkája (1) ítélet (1) ítélkezés (2) izrael (2) jézus (13) Jézus tanítása (1) Jób magyarázata (1) john macarthur (2) John Saunders (1) judaizálók (1) jutalom (3) karizmatikusság (3) katolicizmus (5) katolikus pap (4) kegyelem (2) kegyelem korszaka (1) kenet (1) kereszt (2) kereszténység (2) keresztényüldözés (1) keresztény filmek (1) keresztség-bemerítés (2) királyság (1) kiválasztás (1) ki prédikálhat (1) korinthusi gyülekezet (1) közösség (1) Krisztus a hívőben (1) Krisztus a mennyben (1) Krisztus bennünk (1) Krisztus és a Gyülekezet egysége (1) Krisztus ítélőszéke (5) Krisztus képére formálódás (1) Krisztus Teste (2) kritika (5) különbségtétel (1) külső sötétség (1) Lance Lambert (1) laodicea (1) lélek üdvössége (1) lelkigondozás (1) Mária (1) Márta (1) Máté evangéliuma magyarázat (1) meditáció (1) megagyülekezetek (2) megszentelődés (3) megtérés (9) megtéréstörténet (5) megváltás (1) méltónak lenni a jutalomra (2) mennyek királysága (2) menyegző (2) miért teremtett az Isten embert (1) misztikus-kontemplatív-spirituális (13) müller györgy (1) new age-okkultizmus-ezotéria (8) növekedés (5) óember (1) őrállók (1) ortodox kereszténység (1) pészach (1) Philip Mauro (1) posztmodern egyház (4) prédikáció (3) pszichológia az egyházban (2) ray comfort (3) Rick Warren-céltudatos (2) rick warren-céltudatos (1) segítség (1) segítség a szenvedésben (1) spirituális útkeresés (1) Stephen Kaung (2) szabadság (1) szabad akarat (1) szellem lélek test (3) szellem üdvössége (1) Szent Szellembe merülés (2) Szent Szellem munkája (4) Szent Szellem teljessége (1) szenvedés (1) szivárványszínű szvasztika (2) szolgálat (1) T. Austin-Sparks (4) tanítvánnyá tétel (1) teológiai különbségek oka (1) teremtés (1) tévtanítások az utolsó időkben (12) tévtanítók (9) the berean call (1) the shack (1) tíz szűz példázata (1) törvény korszaka (1) tozer (1) üdvösség (19) üdvösség kimunkálása (1) újonnan születés (2) új ember (1) Új és és új föld (1) Új Jeruzsálem (1) új reformáció (2) univerzalizmus (1) uralkodás Krisztussal (3) úrvacsora (1) vallás (2) véghezvinni az üdvösséget (1) végidők (1) watchman nee magyarul (1) william paul young (1) Címkefelhő

Kertész Zsuzsanna: A posztmodern egyház - 4. rész: A céltudatos egyház és a "keresztény marketing"

2009.10.17. 18:21 Kéry Zsuzsanna

Rick Warren mega-gyülekezetébe több mint 20.000-en járnak. Mi a „siker” titka? Rick Warren egyik partnere a CMS marketing ügynökség, egy cég mely segít nagyobb üzleti cégek fejlődésében. Peter Drucker az egyik tanácsadója, aki egy híres világi business-guru. Olyan tanácsokat ad gyülekezeteknek hogy viselkedjenek úgy mint a cégek, testületek. (Forbes magazin, 2004. április 5.)

Bob Bumford, a Leadership Network alapítója az elmúlt 20 évben azon dolgozott, hogy Drucker üzleti módszereit átvigye a gyülekezetekbe. Először is sok vezető arra törekszik, hogy minél több „keresőt” csalogasson a gyülekezetbe. Ehhez olyan stratégiákat dolgoznak ki, mint az üzletemberek. Kiküldenek kérdőíveket a környéken lakókhoz melyben a kérdés, mit szeretnek, mi a kedvenc zenei stílusuk, mire vágynak leginkább. A válaszokból aztán összeállítják a gyülekezeti összejövetel programját. Sok gyülekezet nyíltan vallja, hogy a marketinget használja fel, hogy sok új embert csalogasson a gyülekezetbe. A Granger Community Church honlapján olvashatjuk, hogy a pásztor úgy hiszi, a vendég első benyomása a legfontosabb. Ahogy belép a gyülekezetbe mindjárt jó benyomása kell hogy legyen. Legyen szó akár a WC elegáns külsejéről, vagy a kávézó (a gyülekezetben!!) mellett elhaladva a finom capuccino illatról. A pásztor készített is egy virtuális kurzust, melyben azokat a marketinges stratégiákat osztja meg az emberekkel, amelyek hasznosak lehetnek, hogy több ember jöjjön el a gyülekezetbe, és jól érezzék magukat. Az egyik projectje ugyanennek a gyülekezetnek a „PureSex” (lágy/finom szex), mely egy több részes tanítás sorozat a szexről. A meghívott vendégek között szerepel egy erkölcstelen külsejű lány együttes. Multimédia és drámai demonstrációk színezik e programot. Mark Batterson a National Community Church pásztora áll a Buzz konferenciák mögött, melyben az a fő téma hogyan lehet a gyülekezetet vonzóbbá tenni a keresőknek.

Batterson szerint „a gyülekezetnek a bolygó legkreatívabb helyének kell lennie” és „a legnagyszerűbb üzenet megérdemli a legnagyszerűbb marketinget. A gyülekezet arra lett elhívva, hogy versenyezzen a piac közepette.” Ez a Washington D.C.-i gyülekezet 2 filmszínház épületében tartja összejöveteleit, sőt, vannak programjaik egy nagy éjszakai bárban is! 75 százaléka ennek a gyülekezetnek a keresők rétege. 

Egy ilyen kereső-centrikus gyülekezet már meg is engedi, hogy a megtéretlenek is úrvacsorázzanak. Egy másik hasonló gyülekezet pedig azért imádkozik, hogy megtéretlenek járjanak az összejövetelekre és nem „hivatásos” keresztények (persze, mert nekik feltűnne hogy a tanítás nem biblikus).
 

Rick Warren könyve, a Céltudatos egyház főként arra helyezi a hangsúlyt, hogy hogyan érhetjük el a hitetleneket azáltal, hogy megtudjuk mi fáj nekik, mik az igényeik és eszerint prédikálunk. Így megnövekszik a gyülekezet létszáma. Warren arra buzdít, hogy a prédikáció legyen korszerű és izgalmasan legyen tálalva hogy a keresők ne unatkozzanak. Szerinte nem olyan nagy ügy hogy rábírjunk valakit, hogy elfogadja Krisztust. Idézet a könyvből: „Mély meggyőződésem hogy akárkit megnyerhetünk Krisztusnak, hogyha felfedezzük szívéhez a kulcsot”…a legvalószínűbb hely, ahol ezt megtalálhatjuk, az az illető szükségei.”
 

Warren szerint a gyülekezeti összejövetelek célja elsősorban az hogy elérjük a hitetleneket. Az Újszövetségben azonban azt találjuk, hogy az összejövetelek célja Isten imádása és az épülés. (Ef. 4,11-16; Csel. 2,37-47)
 

Mi a probléma azzal a felfogással, hogy bármit felhasználhatunk arra, hogy embereket csalogassunk az egyházba, ha kell színházat csinálva a gyülekezetből? Az hogy nem biblikus és az igazi evangélium nincsen hirdetve. Az igazi cél nem a gyülekezet létszámbeli növekedése, hanem a megtérés és a szellemi növekedés. Jó a sok új megtérő, de csak akkor, ha tényleg meg lettek térve. Mert ha a megtérés nem valódi akkor az a rengeteg ál-megtérő inkább rontja és gyengíti a kereszténység állapotát és nem javítja, mert a megtéretlen nem tud igazán lemondani a bűnről és a testiességről. Így a kereszténység gyenge és világias lesz. Mint az előbbiekben említettem, Rick Warren gyülekezetében és sok egyéb megagyülekezetben a megtéretleneket úgy hívják megtérésre, hogy: csak mondd el ezt az imát és máris Isten családjának tagja vagy! Vagy: csak egy pozitív döntést kell hoznod Krisztus mellett. Az újonnan való születésről (János 3,3), a bűnökből való megtérésről, új életben való járásról szó sem esik. Az hogy valaki egy pozitív döntést hoz Krisztus mellett, és gyülekezetbe jár még nem szükségszerűen jelent megtérést. Ha az alap nem stabil, az épület sem lesz az. Pedig a marketinges keresztény vezetők mindent bedobnak, akár tetoválást is csináltatnak maguknak a pásztorok (Hot Metal Bridge Faith Community, Pittsburgh) és eljátsszák a bibliai történeteket (a saját szájízük szerint), bohócokat hívnak, hogy kedvet csináljanak az úrvacsorához, kenyérdarabokat szögelve a kereszthez (egy Washington D.C. gyülekezet), Komédia estet is tartanak (Poplar Creek church), tanítássorozatot szuperhősökről (Element church), egyedülállók tánc-estjét Hollywood stílusban (Saddleback church) stb.”
 

A cél nem szentesíti az eszközt. Ráadásul az állítólagos céljuk a marketinges pásztoroknak a sok új megtérő. Ezt pláne nem lehet a világ eszközeivel elérni. Csak egy út vezet az Atyához és ez Jézus Krisztus, aki életét adta értünk, és aki az út, az igazság és az élet (János 14,6). Aki azt hiszi, hogy Hollywooddal embereket csalogathat Jézushoz, az nem ismeri Istent és az Ő útjait. A Hollywood és a világi dolgok az ördög eszközei, hogy megrontsák az embert. Isten eszköze az Ige és a Szent Szellem, aki kijelenti az Igét. Az út az Atyához a megszentelődés útja, hiszen Isten is szent. Keskeny ez az út és kevesen járnak rajta (Máté 7,14), mert kevesen tudnak lemondani a test kívánságáról, a szem kívánságáról és az élet kérkedéseiről, mely nem az Atyától van, hanem a világból (1.János 2,16).
 

Az evangélium hirdetése Isten eszköze hogy elérje a hitetleneket. Nincs szükség a mi okoskodásunkra és testi módszereinkre. Aki azt hiszi, hogy mindenféle trükkel megtérésre bírhat embereket, az lenézi Isten erejét. Azt hiszi, ha ő nem talál ki valami „okosat” akkor Isten ugye kudarcot fog vallani. „Mert nem szégyellem az evangéliumot (örömhírt), mert Istennek hatalma (hatóereje, képessége) az minden hívőnek megmentésére (üdvözítésére), elsősorban zsidónak, de a görögnek is.” (Róma 1,16)
 

„A bölcs Isten úgy határozott, hogy a világ a maga bölcsessége által ne legyen képes Őt megismerni. Ezért Isten abban leli örömét, hogy a bolondságnak látszó örömhír (evangélium) üzenetével menti meg azokat, akik ezt hittel elfogadják.” (1.Korintus 1,21).
 

A világi bölcsesség nem vezet embereket Istenhez, csak az igehirdetés bolondsága. Ne próbáljuk megtartani a frigyládát, mint Uzza, aki ugyan jószándékú volt, de meghalt, mert nem hitte, hogy Isten elég erős ahhoz hogy megtartsa a frigyládát. (1.Krónika 13,9). Szomorú hogy ez történik napjainkban. Pedig csak hinnünk és bíznunk kéne Istenben, hirdetni az evangéliumot és szent életünkkel vonzani az embereket. Ha ez nem vonzó nekik, akkor ez azt jelenti, hogy nem hajlandóak megfizetni az árát. Ez sajnálatos, de nem tudunk semmit tenni ezügyben csak imádkozni érte. Nem kell átvenni a világ stílusát vagy pszichológiával manipulálni, vagy szórakoztatni őt ahhoz hogy megtérjen. Ez sehol sincs a Bibliában. Ha megtér, akkor az azért van, mert Isten kegyelme vonzotta őt, és nem a mi gyermeteg módszereink. Ezek a mega-gyülekezetek azt hiszik, hogy azért, mert rengeteg ember jár hozzájuk, azt bizonyítja, hogy Isten megáldja ezeket a világi módszereket. Isten azonban nem azt nézi, hogy mennyi ember jár el a gyülekezetbe, hanem hogy a gyülekezet valóban Őt dicsőíti-e, és nem saját magát és hogy valóságosak-e a megtérések. Ezt csak Isten tudja, de a populáris zenei koncertek és egyéb szórakoztató centrumok a gyülekezeten belül arra engednek következtetni, hogy az odajárók szeretik magukat jól érezni és kikapcsolódni.
 

Rick Warren globális béketerve

 

Rick Warren hangoztatja: Isten őt a globális P.E.A.C.E terv megalkotásáért teremtette. Mindent amit addig csinált csak előkészítés volt erre a nagyszabású tervre, mely arra hivatott hogy megoldja az emberiség nagy problémáit. Ez a terv hasonló az ENSZ béketervéhez. A szegénység, a betegségek és a tanulatlanság csökkentése, a vezetők istentelensége és a sok megtéretlen ember.
 

Az igaz hogy ezek valóságos problémák, de egy enyhe megalománia kell ahhoz, hogy azt állítsa valaki: ő majd mindezeket a problémákat megoldja. Ezeket csak Isten tudja megoldani. Mindenesetre ehhez a tervhez Rick Warren mozgósítani akarja a világ milliónyi keresztényét, hogy a világ minden táján jelen legyenek és átalakítsák a létező szituációt. Ruanda elnöke már kijelentette, hogy azt akarja, hogy az ő országa „céltudatos ország” legyen, és kapcsolatba lépett Rickkel, aki ki is küldött 2000 gyülekezeti tagot Ruandába. Egyrészt szép dolog hogy segíteni akar az emberiségen, de nem értem hogy nem tűnik fel neki a Bibliát olvasva (?) hogy e világ mindig is gonosz és romlott volt és lesz. Persze evangélizálni kell, ahol és amikor csak lehet, de Rick terve nem korlátozódik az evangélizációra hanem inkább a globális transzformációra (átalakításra). El akarja hozni nekünk a boldog békeidőket, melyben mindenki tanult, egészséges, és „céltudatos” keresztény.
 

Rick Warren hidat akar építeni a katolikusok, anglikánok, pünkösdiek és egyéb vallások, például a jutaizmus és az evangéliumi kereszténység között. A minap egy zsinagógában prédikált, méghozzá arról hogy hogyan lehet növelni a zsinagóga látogatottságát. Az egyetlen denomináció (közösség), amellyel nem akar közösséget vállalni az a fundamentalista, vagyis a Biblia minden szavához ragaszkodó keresztény egyház. Úgy tartja Rick, hogy ez az egyház a múlté, és ő megreformálja a régi hitet. Sőt, hogy még fokozza a dolgot, a következőt találta mondani saját honlapján azoknak a pásztoroknak akik meg akarják „reformálni” a gyülekezetüket a „céltudatos” minta alapján (felcserélni a dicséret kórust modern pop-rockzenére, az üzenet pszichologizálása és popularizálása, a világiasság beengedése), de bizonyos emberek (akiknek Warren szerint meg kell halniuk vagy menniük kell) ellenállnak ezeknek a változásoknak a gyülekezetben: „Azt mondom néhány embernek meg kell halnia vagy mennie kell. Mózesnek 40 évig kellett a pusztában vándorolnia, amíg 1 millió ember meghalt mielőtt bemehettek az ígéret földjére. Ez lehet, hogy brutálisan kemény, de így igaz. Lehetnek emberek a gyülekezetedben, akik igazán szeretik Istent, de soha sem fognak megváltozni.”
 

Tehát aki nem úszik a Rick Warren „céltudatos” árjával arra Isten lesújt? Érdekes szavak egy „pásztortól”.
 

(folytatása következik)

8 komment

Címkék: Rick Warren-céltudatos emerging-keresőcentrikus-posztmodern egyház

A bejegyzés trackback címe:

https://hitvedelem.blog.hu/api/trackback/id/tr491448438

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Németh Péter 2014.07.24. 21:45:36

Kedves Zsuzsanna! Olvastam Rick Warren "A céltudatos gyülekezet" című könyvét. És olvastam az előző blogbejegyzést is (a 3. részt). Ha jól értem, akkor az Ön kritikája a a keresőknek szolgáltatott gyülekezeti "műsor" nem biblikus voltáról szól. Ha így van, akkor Önnek formálisan igaza van. De! Szerintem nem a jó végén nézi a dolgot.

Az általános iskolai oktatás, első osztályban nem a kvantummechanikával és atomfizikával kezdődik. Azonban az oktatási rendszerünk mégis képes (hosszú munkával) atomfizikusokat képezni.

A keresztény élet azon szintje, ahonnan Ön szemléli a dolgokat, az az atomfizikus szintjének felel meg ebben a példában. Erről a szintről a kicsi elsősöknek nyújtott "tudást" lehet ugyan kritizálni, csak éppen nem érdemes. Az érési folyamatot hagyja ugyanis figyelmen kívül.

Amint nézni kellene tehát nem az, hogy mennyi nemhívő vagy kereső "érzi jól magát" egy megagyülekezeti, (akadémiai szintről nézve) nem biblikus programon. Sokkal inkább azt érdemes nézni, hogy ezek a gyülekezetek mennyi nemhívőt formáltak igazi hívővé. Olyan hívővé, aki biblikus életet él.

Az Ön kipellengérező kritikája a kezdő szintnek szól. Azt hiszem éppen ez a magatartás az, ami miatt a nemhívők köszönik, de nem kérnek a hitből. Az a közösség, ami egyből egy 100%-os szintet követel meg, az lehet elit, de nagyon kevesen ugorják meg egyből ezt a szintet.

Idézek Öntől "Ha ez nem vonzó nekik, akkor ez azt jelenti, hogy nem hajlandóak megfizetni az árát."

Aki még kereső, az nem tudja, hogy mi az, ami vonzó lehet a hitben. Ő a külsőségeket látja, amivel szembesül. Ő azt látja (sarkítok és az érzékletesség kedvéért általánosítok!), hogy egy átlagos falusi mise és egy egyházi temetés nagyjából ugyan abban a síri hangulatban telik el. (Nem a lelki folyamatokat látja, hanem a külsőséget!) Honnan tudná a szerencsétlen "kezdő", hogy minek is kellene az árát megfizetni!? A megváltás nem látszik elsőre!!!

Szóval a "végterméket" kellene kritika alá vonni! A végtermék pedig nem egyenlő azzal, ami egy ilyen gyülekezeti alkalmon látszik. Ezt egyébként Rick Warren is leírja a könyvében. Az ő gyülekezete a hitben érés folyamatát támogatja. Szisztematikusan.

Azt sajnos nem tudom, hogy Rick Warren gyülekezetében az érett "mag" hite milyen minőségű. Azt azonban látom, hogy Ön nem a belső érett mag hitét kritizálja, hanem a keresők szintjét akarja az érett hívő szintjével mérni.

Kéry Zsuzsanna · http://hitvedelem.blog.hu/ 2014.07.25. 16:46:21

@Németh Péter: Kedves Péter!

Legelőször is köszönöm a tartalmas hozzászólást! A fenti cikk szerzője ugyan nem én vagyok, de igyekszem Kertész Zsuzsanna helyett reagálni a felvetettekre. Hozzáteszem azt is, hogy lassan öt év eltelt azóta, hogy feltettem ezt a cikket, és ezalatt az idő alatt az én látásom is sok tekintetben módosult.

A magam részéről úgy látom, az én jelenlegi megértésem szerint, hogy a gyülekezet a maga újszövetségi formájában nem evangelizációs terep, a hívők összejöveteleinek nem a hitetlenek megszólítása a célja. Hogy történik ilyen, azaz, hogy nem hívők hitre jutnak egy gyülekezeti alkalmon, nem azt jelenti, hogy akkor az alkalmakat az ún. keresők igényei szerint kellene felépíteni.

A gyülekezeti összejövetel Krisztus testének építéséről szól, amikor a hívők szolgálnak egymásnak a szellemi ajándékaikkal, közösségben vannak egymással, részt vesznek a kenyértörésben, és mindenkor az Úr Jézus Krisztust teszik a középpontba. Ő a Fej, akinek a tagjai vagyunk, együtt egy test. Megváltatlan, újonnan nem született ember ennek nem lehet tagja (nem azért, mert mi nem engedjük, hanem definíció szerint nem), akkor sem, ha formálisan jelen van.

Megjártam két-három olyan gyülekezetet életem során, ahol egy fedél alatt gyűltek össze hívők és keresők (vagy olyanok, akik nem születtek ugyan újonnan, de nem is kerestek semmit). A jelszó mindig az volt: csak el ne riasszuk őket! Az igével nem lehetett érvelni, mert azt vagdalkozásnak minősítették a nem hívők. Nem szellemi emberek révén nem is értették, testi/lelki módon ítéltek meg szellemi dolgokat; bolondság volt nekik.

Az istentisztelet felének pedig szórakoztatásból kellett állnia, hogy el ne menjenek a "keresők", és hogy vonzó legyen azok számára, akik mondjuk beestek az utcáról. A terv az volt, hogy érdekes programokkal, gyerekfoglalkoztatással megfogjuk őket, aztán csinálunk nekik valami bibliaalapozó tanfolyamot, aminek a végén behívhatják Jézust a szívükbe.

Szerinted hány alkalommal működött? Tagokat verbuváltunk, de valahogy sosem jött be. Se a pantomimmal elmutogatott evangélium, se a de-jó-fejek-vagyunk-kirándulások, közös vacsoráztatás, aztán mikor az egyik helyen misztikus szertartások következtek volna, ott jött el az a pont, hogy kiléptem.

Rájöttem, hogy ez az egész intézményes gyülekezetesdi úgy hamis, ahogy van. A tanítványoknak azt mondja Jézus, hogy menjenek, és tegyenek tanítvánnyá minden népet, ez pedig nem működik úgy, hogy világi módszerekkel, marketinges szempontok szerint bocsátjuk áruba az evangéliumot, és próbálunk ezáltal megtérőket kreálni.

Hogy ne csak negatívumot mondjak, elmondom, hogy szerintem mit csináljunk akkor. A gyülekezetet tartsuk meg a szentek közösségének, de az alkalom legyen nyitott az érdeklődők előtt is. Kérdezhetnek, elmondhatják a véleményüket (de úrvacsorát pl. nem vehetnek). Nem csapjuk be őket azzal, hogy megtértekként kezeljük őket, ha tudjuk, hogy nem azok. Imádkozunk értük, Krisztus szeretetével vesszük körül őket, és hagyjuk, hogy megtapasztalják, hogy milyen az, amikor a Szentlélek működik közöttünk, amikor mindannyian Őneki rendeljük alá magunkat.

De az összejövetel nem értük van, és nem kötünk kompromisszumot a világgal csak azért, hogy "hátha majd legközelebb is eljönnek, ha elég érdekes programokat csinálunk, vagy szervezünk egy dicsőítő csapatot". Ha nem vonzza őket az Atya, el fognak maradni akkor is, ha átmegyünk bohócba értük, ha viszont Őt keresik, semmi sem tántoríthatja el őket.

Kapcsolatokat pedig a gyülekezeten kívül kell építenünk, mindenféle emberrel; legyenek világi barátaink, legyünk közel elesettekhez, bűnösökhöz, ne derogáljon senkivel sem ismeretségben lenni. Rossznak tartom, ha a hívők csak egymással barátkoznak, és nincsenek külső, mély, baráti kapcsolataik. Pedig az életünk az, amellyel hitelesen meg tudjuk mutatni a világnak Krisztust - és ehhez közel kell engednünk magunkhoz megváltatlan barátainkat. Ki tudja, hogy mikor szolgálhatunk Istentől jövő támaszul, vigaszul nekik, amelynek nyomán megnyitják szívüket az Úr előtt?

Németh Péter 2014.07.25. 18:07:52

@Kéry Zsuzsanna: Kedves Zsuzsanna! Ha jól értem, akkor személyesen látott két-három nem működő példát arra, hogy gyülekezetek igyekeztek nyitni és alkalmazkodni, és kudarcba fulladtak. Ebből pedig levonta a nyilvánvaló következtetést, hogy az "ntézményes gyülekezetesdi úgy hamis, ahogy van."

Gyakran előfordul (főleg megkeseredett kisvállalkozói körökben) az, hogy lát valaki egy jónak tűnő módszert, kipróbálja azt amit a felszínen(!!!) lát, de abba már nem fektet energiát, hogy a teljes szisztémába beleássa magát. Hogy megértse a dolgok mögötti összefüggéseket, és hogy kemény szellemi munkával megtanulja a saját egyedi helyzetére adaptálni a módszert. Nem. Ő nekifut lendületből a felszínen látszó dolog megvalósításának, aztán mikor koppan a falon, akkor levonja a "nyilvánvaló" tanulságot: a módszer nem működik, a módszer sarlatánság, aki pedig azt állítja, hogy neki megy, az mind csaló.

A fenti cikk szerzője szerint a marketingfelismerések, marketingismeretek adaptálása a gyülekezetépítésben: negatív. Még talán bottal sem kellene piszkálni ezt a területet ebben a vonatkozásban.

Felmerül bennem a gyanú, hogy azokban a példákban, amikből levonódott a "nem működik" következtetés, ott talán csak a felszínt másolták. És egyre elkeseredettebben, a hivők számára egyre taszítóbb módon.

Idézem: "A jelszó mindig az volt: csak el ne riasszuk őket!" Igen. Ez a felszín. Ez látszik elsőre a módszerből. Emögött viszont (a ténylegesen működő rendszerekben) ott van még egy differenciálás:
- aki "érlelhető", annak legyél vonzó
- aki "nem érlelhető" (általad) annak legyél nyugodtan taszító
Arra a kérdésre pedig, hogy a te közösséged által ki érlelhető és ki nem, nos annak a megválaszolására szintén vannak módszerek.

És akkor ott van a nevezéktan. Az egyik közösség ezt érti gyülekezeti alkalom alatt, a másik azt. Saddelbackben például van külön istentisztelet a "kemény magnak" és van olyan, ahol a keresőket is figyelembe veszik. Vannak olyan gyülekezeti alkalmak, melyek csak a belső körnek szólnak, és vannak olyanok, amik nyitottak, befogadóak. Van valahol tiltva az, hogy egy közösség nem tarthat nyitott alkalmakat, ahol "elébe megy" másoknak? Izlés dolga. Az egyik közösség meg tudja csinálni, a másik nem, vagy nem akarja. Pusztán ettől még egyik közösség elhivatottságát és biblikus voltát sem szabadna elvitatni.

Nem azt mondom, hogy minden közösségnek "módszerek" alapján kell növekednie, evangelizálnia. Csak azt, hogy a korrekt hozzáállás szerintem nem a látszat alapján való általános itélet. És attól, hogy létezik olyan hittérítő, aki a marketinget rossz célokra használja (mert biztosan létezik), attól még nem a módszer eleve elvetendő. Pedofil papok is vannak, mégsem a papság egészét vetjük el/meg általuk.

Sok módszer lehet az evangelizációra. Szerintem akkor korrekt itélkezni az egyik vagy másik felett, ha teljes egészében átlátjuk a teljes folyamatot.

Kéry Zsuzsanna · http://hitvedelem.blog.hu/ 2014.07.25. 18:49:56

@Németh Péter:

"Ha jól értem, akkor személyesen látott két-három nem működő példát arra, hogy gyülekezetek igyekeztek nyitni és alkalmazkodni, és kudarcba fulladtak. Ebből pedig levonta a nyilvánvaló következtetést, hogy az "ntézményes gyülekezetesdi úgy hamis, ahogy van."

Röviden említettem néhány példát az életemből, de a következtetést nem pusztán ezekből vontam le. A két-három gyülekezetben, amelyeket említettem, összesen kb. 10 évet töltöttem el, és mindegyik helyen ugyanazokba a falakba ütköztem. Az egyik oldalon volt egy adott gyülekezeti gyakorlat, a másik oldalon meg az Ige, amely mást mondott az adott dologról. Sosem az Ige nyert, mindig megindokolták, miért a másik gyakorlatot kell választani. (Ezek nem valami kis egyház kis gyülekezetei, bevett, történelmi egyházakról van szó.)
Az egyik helyen pedig bepillantást nyerhettem Kerekes Szabolcs profi gyülekezetépítő módszereibe (ez volt az utolsó csepp a pohárban, hogy onnan eljöttem).

Azokat a gondolatokat pedig, amelyeket az előzőekben kifejtettem, az Ige tanulmányozása közben nyertem, és a tapasztalataim csak megerősítették ezt; illetve végre megértettem, miért zavart engem mindez. Mert nem helyesen álltunk hozzá, és nem szabályszerűen versenyezve csináltuk.

Szerintem mindenkinek az életében el kell jönnie egy pontnak, amikor eldönti, hogy Isten módszereivel áll be az Úr munkájába, vagy pedig a saját feje után megy, miközben azt hiszi, hogy az Úrnak tetsző szolgálatot végez. Nem kétlem a marketinges hozzáállásúak őszinteségét, sőt, meg vagyok győződve róla, hogy a legjobb szándékkal és önfeláldozással fektetnek rengeteg energiát az elveszettek megmentésébe, de az Úr oltárán nem lehet idegen tűzzel tömjénezni, és úgy várni az áldást.
Saul nem várta meg, míg Sámuel megérkezik, ő maga mutatta be az áldozatot, hogy az Örökkévaló jóindulatát megnyerje a csata előtt. Az indítékai emberiek voltak: látta, hogy elszivárognak mellőle a katonái, ha még sokat késlekedik - úgy viszont nem merte megtámadni a filiszteusokat, hogy nem fordult Istenhez segítségért. A motiváció érthető volt, de mégsem volt helyes, amit tett, és a következmények katasztrofálisak lettek Saul életében. Nem nyer koszorút, aki nem szabályszerűen versenyez.

Arpicus 2014.07.25. 23:02:50

Kedves Péter!
Többek között ezt írja:"És akkor ott van a nevezéktan. Az egyik közösség ezt érti gyülekezeti alkalom alatt, a másik azt. Saddelbackben például van külön istentisztelet a "kemény magnak" és van olyan, ahol a keresőket is figyelembe veszik. Vannak olyan gyülekezeti alkalmak, melyek csak a belső körnek szólnak, és vannak olyanok, amik nyitottak, befogadóak. Van valahol tiltva az, hogy egy közösség nem tarthat nyitott alkalmakat, ahol "elébe megy" másoknak? Izlés dolga. Az egyik közösség meg tudja csinálni, a másik nem, vagy nem akarja. Pusztán ettől még egyik közösség elhivatottságát és biblikus voltát sem szabadna elvitatni."
Kérdésem ez lenne:milyen kritériumok alapján döntik el,hogy ki tartozik a "kemény maghoz",kik tartoznak a "belső körhöz".Ki az a személy aki veszi a bátorságot,hogy valakire azt mondja,hogy ez nem vehet részt az istentiszteleten mert úgymond éretlen.Hát hol fog tanulni ha nem az érettebb hívők között?
Egyébként ez a "kemény mag" meg "csak a belső kör"számomra elfogadhatatlan.Ilyen elitista szeparációról sehol sem olvasok a Bibliában hanem inkább arról,hogy az erősek hordozzák ás gondozzák a gyengébbeket és erőtleneket.Ez a hozzállás nem biblikus.Lenézi a kezdő hívőket és amolyan lelki óvodába helyezi őket.Ez semmiképpen sem biblikus.Ha jól megakarok tanulni sakkozni akkor tőlem erősebb partnerrel ülök le,tőle tanulhatok.Nem nagy kunszt gyengébbel játszani akit mindig legyőzők,közben a büszkeségemet is hizlalom és tkp.nem fejlődök.Akkor fejlődök ha nálam erősebb ellenféllel játszom,akitől tanulhatok.Hol van ebben a szemléletben az ALÁZAT?!Ezek szerint vannak első és másodrangú hívők.Nincsnek.Ez a szemlélet és gyakorlat HAMIS,nincs a Biblia tanításával összhangban.A kemény mag meg a belső kör pedig abban az illúzióban él,hogy ők többek,jobbak stb.mint a többi hívő.Olyan gyülekezetből amelyben létezik és egzisztál ilyen kemény mag és belső kör én azonnal elmenekülnék mert fals az egész.Az istentiszteleten MINDENKINEK ott a helye:az érett hívőnek és a hitben kezdőnek,sőt szerintem jó ha a gyerekek is ott vannak.Ez a módszer nem bibliai és mint ilyen elfogadhatatlan.Az a gyülekezet amelyben létezik és működik belső kör,kemény mag az egy beteg gyülekezet.A gyülekezetben mi mindnyájan testvérek vagyunk,a legkisebbtől a legnagyobbik.Nem szabad különbségtételt tenni,ez romboló.A "módszer"kifejezéstől és fogalomtól pedig már kiver a hideg.Tele van már a padlás meg a pince is különböző evangelizációs,missziós és gyülekezetépítő módszerektől amelyekről végül kiderült,hogy sehova sem vezetnek,zsákutca.Valahol máshol és másmilyen módon kell keresni a megoldást,pontosabban valaki másnál.
"Ti pedig ne hivassátok magatokat Mestereknek,mert egy a ti Mesteretek,a Krisztus;ti pedig mindnyájan testvérek vagytok."-Máté 23,8(Károli).Isten a világ lenézettjeit választotta ki,hogy megszégyenítse a "bölcseket".Egy egészséges nincs helye semmilyen belső körnek,semmilyen kemény magnak.Ez így tévelygés.
Árpád.

Arpicus 2014.07.25. 23:20:20

@Németh Péter: Írtam egy reagálást a hozzászólásához,sajnos hibáztam.Az észrevételem a 18:07-es hozzászólását érinti.Külön ablakban írtam le.Elnézést.Az utolsó előtti mondatban az egészséges szó után a gyülekezetben szónak kell állnia.
Árpád

Németh Péter 2014.07.28. 23:23:54

@Arpicus: Kedves Árpád!
Azt hiszem nehéz egy 386 oldalban leírt rendszert egy-két kommentben összefoglalni úgy, hogy az ne legyen félreérthető. Vagy félremagyarázható. Nekem legalábbis a mellékelt ábra szerint nem sikerült.

Egy kiragadott példa: én azt írom, hogy "van külön istentisztelet a kemény magnak, és van a keresőknek". Erre a válaszban ezt olvasom: "Ki az a személy aki veszi a bátorságot,hogy valakire azt mondja,hogy ez nem vehet részt az istentiszteleten mert úgymond éretlen."

Senki nem veszi a bátorságot. Ugyanis nem erről van szó!

Érdemes észrevenni azt, hogy mennyire mást értünk a "valakinek szól" fogalom jelentésén. Én szimplán azt értem, hogy "neki szól". ÉS NEM értem alatta azt, hogy ott lenne egy rendőr, aki nem enged be olyanokat, akiknek "nem szól".

Tehát onnan indultunk, hogy "valakinek szól". Ebből lett aztán az az értelmezés, hogy "valakiknek szól, de más be se teheti oda a lábát." Aztán ebből lett levezetve "az elitista szeparáció". És aztán a jogos felháborodás mindezen.
A felháborodás kiváltó oka viszont nincs benne az eredeti sztoriban. Az oda lett költve/gondolva menet közben.

Azt hiszem így ennek az eszmecserének nincs sok értelme a továbbiakban. Észre kell(ene) tudni venni, hogy mi az ami benne van a sztoriban, és mi az amit mi költünk hozzá a saját előítéletenkből merítve a sztorihoz. Ehhez pedig konkrét ismeretek kellenének arról, amit kritizálunk. És ismeretek a saját előítéleteinkről is.

Ha valakit valóban érdekel, hogy mi az ami ténylegesen történik Rick Warren gyülekezetében (mi a teljes kép), az olvassa el az erről szóló könyvet: moly.hu/konyvek/rick-warren-celtudatos-gyulekezet

Arpicus 2014.07.29. 00:11:06

@Németh Péter: Elolvastam Rick Warren két legfontosabb könyvét.És elolvastam a nem kevés szerintem alapos kritikát könyveiről,gyülekezetéről,módszereiről.Szerintem maga kedves Péter egy kritikai megnyilvánulást sem olvasott R.W.-ról,módszereiről(amelyek a Biblia alapján megkérdőjelezhetőek)és a gyülekezetéről.R.W.szinte egy kultusz személyiséggé vált.Könyvei tanításai lassan már fontosabbak lesznek magánál a Bibliánál.Csak úgy zárójelben jegyzem meg,hogy az evangéliumi keresztyének egyre kevesebbet olvassák a Szentírást,arról,hogy tanulmányozzák ne is beszéljünk.Mivel nekem nagy fenntartásaim vannak R.W.-vel kapcsolatban,mödszereit nem fogadom el és azt hiszem,hogy azok a magyar kultúrában nem is működnek-egyetértek Magával:ennek az eszmecsere folytatásának semmi értelme sem volna.Egy másik blogon éppen ma zártam le egy ilyen meddő vitát.Mi ketten egyszerűen nem őrölünk egy malomban.Markánsan eltér a véleményünk gyülekezetről,a különböző módszerek hasznosságáról,az említett sztárprédikátorról.
Egyébként szerintem a R.W."jelenség"szép lassan lecseng...Tőlem pedig tovább propagálhatja
R.W.-t és a gyülekezetét.Én már átrágtam magam ezen a témán,kialakítottam a véleményemet és nem foglalkozom többet vele.Vannak más,sokkal értékesebb témák,dolgok,könyvek amelyekkel foglalkoznom kell.Kevés a rendelkezésemre álló idő,sok mindent olvasok,követek-ezért szelektálnom kell.R.W.számomra a múlt és engedelmével nem foglalkozok vele többet.
Szép jó éjszakát kívánok!
süti beállítások módosítása