HTML

Hitről szóló blog

"[A béreaiak] napról napra kutatták az Írásokat, hogy valóban így vannak-e ezek a dolgok." (ApCsel 17,11) _________________ "Testvéreim, ne legyetek gyermekek a gondolkozásban, hanem a rosszban legyetek kiskorúak, a gondolkozásban ellenben érettek legyetek." (1Kor 14,20)

Utolsó kommentek

Címkék

abortusz (3) antiszemitizmus (3) ateizmus (4) Atya (1) az ember felépítése (1) a halál és ami utána van (2) a hit fegyvere (1) a hívő jutalma (1) a kereszt munkája (2) a szenvedés értelme (1) a viskó kritika (1) biblia (5) bibliai próféciák (4) biblikus gyereknevelés (3) biblikus kereszténység (29) biblikus lelkigondozás (2) buddhizmus (2) bűn (5) c.s. lewis (1) cursillo (3) D.M. Panton (1) dalai láma (2) dave hunt (8) dinoszauruszok (1) egység krisztusban (3) Egyszerű fordítású Biblia (2) elragadtatás (1) első feltámadás (1) elveszíthető-e az üdvösség (8) emerging-keresőcentrikus-posztmodern egyház (13) én halála (2) én megtagadása (2) Eszménykép és valóság (3) evangélium (15) evangelizáció (7) evolúció-teremtés (16) Ezeréves Királyság (7) féloldalas tanítások (1) feltételek az Igében (1) fiúság (1) G.H. Lang (4) győzelmes keresztény élet (11) gyülekezet (17) gyülekezeti élet (2) hinduizmus (1) hit (6) hitélet problémái (1) hitvédelem (6) hit és cselekedetek (2) hívő élet nehézségei (9) homoszexualitás (2) hústest (2) húsvét jelentése (1) igazság (1) igaz és hamis megtérés (8) imádság-imádkozás (4) Istennel járni (1) istentisztelet (12) isten imádása (8) Isten munkája (1) ítélet (1) ítélkezés (1) izrael (2) jézus (11) Jób magyarázata (1) john macarthur (2) jutalom (3) Kánaán (1) karizmatikusság (3) katolicizmus (5) katolikus pap (4) kegyelem (2) kereszt (1) kereszténység (3) keresztényüldözés (1) keresztény filmek (1) keresztség-bemerítés (2) királyság (1) közösség (1) Krisztus a hívőben (1) Krisztus a mennyben (1) Krisztus bennünk (1) Krisztus és a Gyülekezet egysége (1) Krisztus ítélőszéke (5) Krisztus teljessége (1) Krisztus Teste (2) kritika (6) különbségtétel (1) külső sötétség (1) laodicea (1) lelkigondozás (1) megagyülekezetek (2) megszentelődés (1) megtérés (9) megtéréstörténet (5) méltónak lenni a jutalomra (2) mennyek királysága (2) menyegző (2) miért teremtett az Isten embert (1) misztikus-kontemplatív-spirituális (14) müller györgy (1) new age-okkultizmus-ezotéria (9) nincsrecept (3) növekedés (6) óember (1) őrállók (1) ortodox kereszténység (2) pészach (1) posztmodern egyház (4) prédikáció (3) pszichológia az egyházban (2) ray comfort (3) Rick Warren-céltudatos (2) rick warren-céltudatos (1) segítség (1) segítség a szenvedésben (1) Stephen Kaung (2) szabadítás (1) szabadság (3) szellem lélek test (2) Szent Szellem munkája (2) szenvedés (1) szivárványszínű szvasztika (2) T. Austin-Sparks (3) tanítvánnyá tétel (2) teológiai különbségek oka (1) teremtés (1) tévtanítások az utolsó időkben (12) tévtanítók (9) the berean call (1) tíz szűz példázata (1) tozer (1) üdvösség (16) új ember (1) Új és és új föld (1) Új Jeruzsálem (1) új reformáció (2) univerzalizmus (1) uralkodás Krisztussal (3) úrvacsora (1) vallás (2) végidők (1) william paul young (1) Címkefelhő

Az istentiszteletről

2011.06.05. 22:28 Kéry Zsuzsanna

 Jézus mondja: „Az Isten Szellem, és akik imádják őt, azoknak szellemben és igazságban kell imádniuk” (Jn 4,24). Tárgyakkal nem lehet az igaz imádatot kiváltani, sőt, a különféle eszközök valójában gátolják az imádatot. Ez a sákramentalizmusnak és a miszticizmusnak is a tévedése; az a felfogás, hogy tárgyak segítségével közeledhetünk Istenhez. Jézus azt mondja: „Én vagyok az ajtó” - a Sátán azonban ezt: „Itt van egy másik ajtó. Használd inkább ezt! Színesebb, érdekesebb, kreatívabb...”

Ismerősen cseng?
 
(Dave Hunt nyomán)

8 komment

Címkék: isten imádása dave hunt misztikus-kontemplatív-spirituális

A bejegyzés trackback címe:

https://hitvedelem.blog.hu/api/trackback/id/tr682960361

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zzlatko 2011.10.19. 22:32:25

A sákramentalizmus tévedése ez? Hm. János evangéliumából szól az idézet, mégis ez az az evangélium, amely olyan zsidó ünnepeket jegyez fel, amely tele volt szimbolikus cselekedetekkel. Pl. 7,37-39 - az ünnep utolsó nagy napján, a vízkiöntési szertartásra utalva. Hát ez elég "sakramentálisnak tűnhetett". Vagy az utolsó vacsora, amely a Pászkaünnep hosszú liturgiáját jelentette a gyertyák meggyújtásával, kenyérrel és borral. Igencsak sakramentalista.

1. Véleményem szerint a sakramentalizmust nem lehet olyan könnyen összemosni egy "kreatív, színesebb és érdekesebb" istentisztelettel.
2. A sakramentalizmus, - bár itt kérdés, hogy a szerző mire gondol - tévedése az, hogy tárgyakat, esetleg szimbolumokat használ. Az evangelikalista biblicizmus tévedése pedig a verbalitás(verbális inspiráció) mindenhatóságának a dicsőítése.
3. Az ünneplés ilyen módja ne lenne biblikus? Mit jelent szellemben vagy lélekben imádni? Ülök a szobában, és elmélkedem? Az Ige testté lett, és közöttünk lakott. A testté lett Ige a kánai mennyegzőn a vizet borrá változtatta. A testté lett Ige kenyeret, bort, vizet, magot, és ki tudja még hányféle "sákramentumot"(itt most egyszerűen fizikai eszközként használom ezt a szót) használt, hogy a követőket, a hallgatókat közelebb vigye az igazság megértéséhez.

Egyszerűen nem értem, és nem fér a fejembe ez a "szellemeskedés". Ezek csak szavak. Ha miszticizmusnak vagy a sakramentalizmusnak vannak veszélyei: még nem jelenti az egész "tévedését". Ahogy az evangelikalizmusnak is vannak gyengéi, mégsem söpörhető félre egyszerűen.

Egy személyes kérdés: a szerző bejegyzéseiből arra következtetnék, hogy valahol emberi érzéseivel, érzelmeivel nem igazán tud mit kezdeni. Főként akkor nem, ha ez Isten imádásával is összekapcsolódik.

"Én vagyok az ajtó..." jézusi kijelentést erre a témára idevágni? Ez a biblicizmus ereje? Vagy inkább gyengesége?

Kéry Zsuzsanna · http://hitvedelem.blog.hu/ 2011.10.20. 08:23:33

@zzlatko: Kedves zzlatko,

a sákramentum magyarul szentség, ugye? A sákramentalizmus pedig az, hogy az ún. szentségeknek megszentelő hatást tulajdonítanak, ugye?

Urunk azonban azt mondta (kiemelés tőlem):

"Szenteld meg őket az igazsággal: a te IGÉD igazság." (Jn 17,17)

Sapienti sat.

Az Istenkapcsolat élményei, érzései pedig ennek az igazságnak a MEGÉRTÉSÉBŐL fakadnak, továbbá a saját akarat Istennek való alárendeléséből és a Neki (az Igazságnak) való engedelmességből. Valahányszor az Úr megadta, hogy megérezzem (érzékeljem) a jelenlétét, azt mindig megelőzte az Ő akaratára való ráeszmélés, és a saját aktuális tévedésem (bűnöm) felismerése, szívbéli megvallása, és az attól való elfordulás. Nem kellett hozzá tömjéneznem, gyertyát gyújtanom, lekapcsolni a villanyt és különféle színes textíliákkal körbevennem magam. Csak hagyni kellett, hogy meggyőzzön az Ige, amit éppen olvastam...

Az Isten által a zsidók számára elrendelt ünnepeket pedig, amik mind a mennyei valóságok leképezései, és minden mozzanatuknak örökkévaló jelentősége van, nem lehet összehasonlítani az aranyborjú-öntéssel és az Isten felé haladó torony építésével, bár ez utóbbi kettő kétségtelenül színes és kreatív dolog.

Féltőn-szeretett 2011.10.20. 14:53:22

Talán hallgassuk meg az Urat is, aki mint Logosz-szól, Ézsaiáson keresztül is: "Milyen házat akartok építeni nekem, és milyen helyen kellene tartózkodnom? 66,2 Hiszen mindent az én kezem alkotott, így keletkezett minden - így szól az Úr. Mert én arra tekintek, aki nyomorult és megtört szívű, és aki igéimet tiszteli." Hogy bármilyen aktivitással "közelebb" hozzuk Istent, arra nyilvánvaló, hogy annak van szüksége, aki még nem ismeri Őt. (Zsid.4,10) "Aki ugyanis bement az Isten nyugalmába, maga is megnyugodott a munkáitól, mint Isten is a magáétól." Kérdés, hogy be kell-e segítenünk a Mindenhatónak, hogy az "Ismeretlen Istent" (ApCsel17,23) valahogy reprezentáljuk, az Igéjén kívül...

zzlatko 2011.10.24. 16:33:55

@Kéry Zsuzsanna: Kedves Zsuzsa, nem igazán értek egyet veled, mert sztem ahogy Te értelmezed a sakramentalizmust az nem több, mint egy szó tükörfordítása magyarra: szentség. Ezután felütöd a Bibliát és azt mondod, hogy lám, lám a szentség szó, szintén magyarul itt és itt szerepel a Szentírásban, ilyen és ilyen értelmet hordozva. Természetesen mindezt egy előfeltevésből kiindulva Dave Hunt nyomán.

Érdekelne a Te véleményed is. Kéry Zsuzsanna nyomán.

A másik dolog, amiben teljesen egyetértünk. Sőt Te még jobban rávilágítottál a lényegre azzal, amikor ezt írod: "Az Isten által a zsidók számára elrendelt ünnepeket pedig, amik mind a mennyei valóságok leképezései, és minden mozzanatuknak örökkévaló jelentősége van". Hát ez az! Ez az ünneplés alapja és értelme.

Még egy kérdésem lenne, lehet, hogy erről szól majd a következő blogbejegyzésed is. Hogyan értelmezed a Biblia ihletettségét? Mit jelent számodra a kánon? Hogyan közelítesz a Szentírás betűjéhez? Van-e az egyes igehelyek értelmezése esetében olyan vezérlőelv(tudom: a Szentlélek, de talán érted mire gondolok), amely alapján magyarázod a jelentésüket? A kérdés: Kéry Zsuzsanna hermeneutikája.

köszönettel

Kéry Zsuzsanna · http://hitvedelem.blog.hu/ 2011.10.24. 18:16:51

@zzlatko: Kedves zz.,
miért, te hogyan értelmezed a sákramentalizmust? Akkor megmondom arra a véleményemet, sőt, még igét is rántok elő hozzá :)

Na, ünneplést akkor kilőttük (bár hozzáteszem, hogy azzal viszont nem értek egyet, hogy a vázolt metodika vonatkozna az általunk kitalált ünnepekre, mégha a szándék ugyanaz lenne is, tehát, hogy mennyei valóságokat képezzünk le - márcsak azért sem, mert mi még nem jártunk ott, Isten viszont pontosan tudja, milyen az, és ebből mit akar nekünk leképezni, szimbolizálni).

Biblia ihletettsége:
eredeti formájában minden szavát Isten ihlette, Szentírást Szentírással magyarázunk, elsődlegesen a hétköznapi jelentést keressük, ha az nem megy, átvisszük az értelmet (szófordulat a l'art pour l'art társulattól), szövegkörnyezetet nézzük, kiragadott részletre nem építünk fel tanítást; nincsenek ellentmondások, max mi nem értünk valamit - mi van még... Több fordítást nézek magyarul is és angolul is, van ógörög szómutató CD-ROM-om - de ez utóbbiak akkor merülnek föl, ha egy-egy szakaszban különösen el akarok mélyedni, vagy ha olvasás közben (UFÓ-t szoktam alapból) egy-egy kifejezésnek érdekelnek a jelentésváltozatai.

Ha pedig egy konkrét kérdés izgat; pl a gyerekkeresztség volt ilyen néhány évvel ezelőtt, vagy az evangelizáció biblikus mintája, akkor nekiállok az újszövetségnek, és miközben olvasom, folyton erre az adott kérdésre keresem a választ. A vonatkozó részeket pedig megjelölöm ugyanazzal a színnel. Eddigi tapasztalataim alapján, ha valamiről tudni akartam, mi az Isten szerinti módja annak, mindig megkaptam a választ, bár gyakran jó sokáig, akár hónapokig is kellett keresni. De utána teljes bizonyossággá vált bennem az adott dolog.

Tudom, hogy nem vagyok tévedhetetlen, és nyilván van olyasmi, amit nem helyesen értelmezek, de durva tévelygésben Isten eddig nem hagyott, bár jópárszor elindultam a lejtőn, és gyanítom, még fogok is.

Meg aztán vannak igemagyarázataim, kedvenc tanítóim (sok igehirdetést töltök le a sermonsaudio.com-ról, és azokat hallgatom a kocsiban) de azokkal sem értek egyet mindenben, tehát vizsgálat nélkül még az általam megbízhatónak tartott tanítóktól sem fogadok el mindent, mert ők sem tévedhetetlenek.

És te hogy állsz a kérdéshez?

Ráczné 2012.07.24. 22:01:19

@zzlatko: Mit jelent szellemben vagy lélekben imádni? Ülök a szobában, és elmélkedem?

Nem, elmegyek az Istentiszteletre, amely az otthonunkban is az kell legyen, az Istentisztelet pedig az otthonunkban az, hogy törekednünk kell a jóra, otthon is hasonlatossá kell válnunk a mi Urunkhoz Krisztushoz, Aki nem a szobában elmélkedett, hanem inkább imádkozott a Mennyei Atyánkhoz és cselekedte az akaratát!
www.youtube.com/watch?v=W6FnHOfJ-3w
:)

Ráczné 2012.07.24. 22:22:29

A Jelenések 19.16-ban látni fogjuk, hogy ruhájára és derekára az a név van írva: Királyoknak
királya és uraknak ura.
Most azért megmarad a hit, remény, szeretet, e három, ezek közül pedig legnagyobb a szeretet.” .
Mi az Istentől vagyunk. Aki ismeri Istent, hallgat ránk. Aki nem ismeri Istent, nem hallgat ránk. Így különböztetjük meg az igazság lelkét és a tévedés lelkét.
Isten Maga a Szeretet.