"[A béreaiak] napról napra kutatták az Írásokat, hogy valóban így vannak-e ezek a dolgok." (ApCsel 17,11) _________________ "Testvéreim, ne legyetek gyermekek a gondolkozásban, hanem a rosszban legyetek kiskorúak, a gondolkozásban ellenben érettek legyetek." (1Kor 14,20)
Konzervtigris 2024.03.21. 19:40:29
Gondoljon bele, egy átlag könyvet 2-3 nap alatt "kiolvasunk", utána egy életre félretesszük. Na, a Szentírással nem bánhatunk így, eleve nem olvassuk "ki".
Leginkább verseskötetek azok, amikkel még így bánhatunk, tehát újra- és újra elővehetjük őket, de azért egy verseskötet esetében is van egy kb. egyenrangú író-olvasó párbeszéd, míg a Szentíráshoz ennél sokkal több alázat illik.
De persze ez, amit eddig írtam, még csak arról szól, hogyan ne olvassunk Szentírást. Hogy hogyan olvassunk, azzal kapcsolatos a "lectio divina". Először olvassuk el, utána próbáljuk nagyon pontosan megérteni, utána elmélkedjünk azon, hogyan szólít meg bennünket az aktuális élethelyzetünkben (különösen figyeljünk arra, ha ellenállás ébred bennünk, mert lehet, hogy pont ott van egy fontos, nekünk szóló üzenet), végül fakadjon belőle cselekvés.
Bejegyzés: Mi a lectio divina, és miért veszélyes?
Kéry Zsuzsanna · http://hitvedelem.blog.hu/ 2024.03.21. 13:29:59
Én is hasonlóképpen gondolom. Ha az van a szívemben: "Mit akarsz mondani nekem ma, Uram?", Ő biztosan válaszol a Szentírás olvasása közben.
Ha pedig valamit nem értek, vagy másként gondolok (vagyis nyilván azért gondolom másként, mert nem értem), akkor én is így vagyok vele, hogy a hiba biztosan bennem van.
Olyan jó, amikor egy-egy korábban érthetetlen szakasz egyszer csak kivilágosodik :) Erről jut eszembe, hogy kérhetünk világosságot is Istentől, hogy nyissa meg előttünk, amit olvasunk. Hiszen Isten akarata is, hogy megértsük, amit nekünk szánt arra a napra (vagy egy adott helyzetre).
Bejegyzés: Mi a lectio divina, és miért veszélyes?
Konzervtigris 2024.03.21. 10:50:44
"A lectio divina „szent olvasmányt”, „szent olvasást” jelent. Kezdetben a Biblia szövegét zsidók és keresztények egyaránt isteni üzenetként olvasták. A Héber Biblia keresztény olvasói és az ókeresztény egyházatyák többek között a Homérosz-magyarázatokból örökölt allegorikus értelmezés révén keresték a szent üzenetet a bibliai szövegekben; az Újszövetség írói nem pusztán idézik, hanem új kontextusban értelmezik is a prófétai szövegeket (pl. ApCsel 8,26–39). Az ezekből kiinduló és később Nursiai Benedek (Kr.u. 480–547) által széles körben elterjesztett spirituális olvasási mód lectióval kezdődik, meditatióval és oratióval folytatódik, majd contemplatióval, valamint aktív cselekvéssel fejeződik be.
A felvilágosodás után aztán az olvasók egyre kevésbé csak szent üzenetet kerestek a bibliai szövegekben, hanem zsidó és keresztény történeti, néprajzi és vallástörténeti párhuzamokat, illetve a természettudományos világkép igazolását vagy cáfolatát. Jóllehet a modern exegézis módszereinek csírái a lelki olvasatban is felfedezhetők, a 19-20. században a történet-kritikai exegézis és a lectio divina gyakran konfrontálódott egymással: az előbbi az akadémiai oktatásban szinte kizárólagos elemző módszerré vált a rá épülő többi kritikai olvasat mellett, míg a lectio divina a szószéket uralta. Többek között erre a fájó ellentétre figyelmeztetett Joseph Ratzinger egy 1983-as munkája, majd a Biblikus Bizottság 1993-ban megjelent „Szentírás-magyarázat az egyházban” című vatikáni dokumentuma."
Tanulság, hogy a szó többet jelent, mint az az egyoldalú definíció, amit adsz rá. Számomra leginkább azt jelenti, hogy a Szentírást Istentől jövő üzenetként kell olvasnom, és nem profán szövegként.
Példa, hogy Vörösmarty Szózata esetében mondhatom azt az "itt élned, halnod kell"-sorra, hogy értem, de azért ennyire nem egyszerű. Nem bibliai bűn akár egy életre elköltözni Magyarországról. Amit a Szentírásaban olvasok, azzal nincs helye ilyen vitának. Ha értem, és nem úgy gondolom, a hiba biztosan bennem van.
Bejegyzés: Mi a lectio divina, és miért veszélyes?
meglévő alap 2023.10.07. 11:45:10
Bejegyzés: Ortodox kereszténység
Varga Zoltan 2021.06.05. 16:51:53
-- swift bic kod:gibahuhb...iban hu8911600006 00000000
25766862 tel 70 2487546 FÜRDÉSHEZ NYÁRON IS MELEGITJÜK VIZET
Bejegyzés: Az igaz imádatról (John Saunders)
Varga Zoltan 2021.06.05. 16:51:14
-- swift bic kod:gibahuhb...iban hu8911600006 00000000
25766862 tel 70 2487546 FÜRDÉSHEZ NYÁRON IS MELEGITJÜK VIZET
Bejegyzés: Hogy megragadjam azt, amire engem is megragadott a Krisztus Jézus (Lance Lambert)
Varga Zoltan 2020.11.16. 08:23:57
-- swift bic kod:gibahuhb...iban hu8911600006 0000000025766862
Bejegyzés: A keresztény növekedés titka - Stephen Kaung
Varga Zoltan 2020.11.16. 08:23:06
-- swift bic kod:gibahuhb...iban hu8911600006 0000000025766862
Bejegyzés: Hit a lélek megmentésére (Philip Mauro)
Kéry Zsuzsanna · http://hitvedelem.blog.hu/ 2017.12.16. 14:40:40
És természetesen idézhetsz, megtisztelsz vele.
Bejegyzés: Minecraft: barát vagy ellenség? 2. rész: a New Age propaganda
Batyuvitéz 2017.12.16. 13:37:55
Bejegyzés: Minecraft: barát vagy ellenség? 2. rész: a New Age propaganda
Batyuvitéz 2017.12.16. 13:27:00
Bejegyzés: Minecraft: barát vagy ellenség? 2. rész: a New Age propaganda
Kéry Zsuzsanna · http://hitvedelem.blog.hu/ 2017.12.16. 13:24:42
Örülök, ha tetszenek a feltett írások! Sajnos kicsit elhanyagoltam mostanában ezt a blogot, mert pár éve indítottam egy másikat is, amelyik kicsit más, kicsit elvontabb szemléletű, de látom, hogy ezek is nagyon fontos, gyakorlati témák, amelyekkel foglalkozni kell.
Nagyon köszönöm a visszajelzésedet!
Zsuzsa
Bejegyzés: Minecraft: barát vagy ellenség? 2. rész: a New Age propaganda
Batyuvitéz 2017.12.16. 13:13:48
Most akadtam rá a blogodra, és folyamatosan olvasom. Nagyon jól működik nálad a megkülönböztetés kegyelme (biztos érted, mire gondolok). Köszönöm hogy ezeket megosztod.
New age-es mocsárból lettem hívő katolikus, ezért sokat foglalkozom azzal, hogy a blogodban feltett kérdésekhez hasonlóakra választ keressek, és sok esetben hasonlóan látom a helyzetet, mint te.
Ne hagyd abba az írást és a fordításokat!
Zsolt
Bejegyzés: Minecraft: barát vagy ellenség? 2. rész: a New Age propaganda
Vilmos Bécsi 2017.02.27. 07:05:07
Bejegyzés: Hogyan bizonyosodjunk meg Isten akarata felől?
Kéry Zsuzsanna · http://hitvedelem.blog.hu/ 2017.01.02. 08:18:13
Mert az is nagy dolog, ha sokat tudunk az igazságRÓL, de ha gyakorlati, személyes módon ismerjük az Igazágot, abból valódi élet fakad, és ez másokra is önkéntelenül, természetes módon kiárad. Tehát sokkal jobb, ha egy testvérnek bár nincs hibátlan látása egynémely dologban, viszont szereti az Urat, és Vele éli a mindennapjait - mint ha tökéletes teológiája van, viszont hiányzik belőle az Úr bensőséges ismerete, és nem látszanak rajta Krisztus jellemvonásai. Lehet mindkét ember újjászületett hívő, de az egyikből élet, a másikból halál árad a többiekre a gyülekezetben (én a második típusú ember voltam, és bár azt mondhatnám, hogy legalább a teológiám hibátlan volt, de az sem.).
Hogy a tárgyhoz visszatérjek, revideálom az álláspontomat: ha valakit a Lectio Divina közelebb visz Krisztushoz, akkor hajrá :) (én ezzel együtt azért még tartózkodom :) )
(a linkekkel nem tudom, mi van, keresgéltem az admin-felületen, de nem találtam meg az erre vonatkozó panelt. Elvileg nem tiltottam le a linkek beszúrását, azért csodálkozom.)
Bejegyzés: Régi-új eretnekségek: Klaus Douglass és az új reformáció – 2. rész
dzsaszper 2017.01.01. 23:39:38
Bejegyzés: Régi-új eretnekségek: Klaus Douglass és az új reformáció – 2. rész
dzsaszper 2017.01.01. 23:38:06
Nem újonnan született embernek, embereknek a lectio divinát legfeljebb keresztény közösségben való kipróbálásra merném ajánlani. Egyénileg, vagy érdeklődők csoportjának semmiképp.
Bejegyzés: Régi-új eretnekségek, 3. rész – Spirituális élménykeresés: Klaus Douglass és a megalapozatlan hit
dzsaszper 2017.01.01. 23:36:29
A XII. századi szerzetesrendekben a meditatio egész mást jelentett a lectio (bibliai rész) felolvasás után, mint a ma ismert okkult meditációk.
Bejegyzés: Klaus Douglass és a Biblia ihletetlensége
dzsaszper 2017.01.01. 23:31:13
Ami a névadást illeti, meg a módszert, a lectio divina nem egy új dolog, amit most neveztek el, vagy újkeletű módszer...
Így gyorsan utánaolvasva elnevezés legalábbis a Kr. utáni III. századig megy vissza, olyan szerzők használták ezt a szófordulatot, mint Origenész, Potiers-i Hilár, Augusztinusz (Hippói Ágoston), Milánói Ambrus, Nursiai Benedek...
Azután ezt követően a bencés, ciszterci, kartauzi rendek mindennapi életvitelében ment tovább a dolog, kb. a XII. századig, amikor is így jó évezred után leírt módszer lett belőle...
Szóval, nem tudunk a III.-IV. századba visszamenni, hogy miért az elnevezés... az legalábbis kiderül, hogy a módszer a középkori szerzetesrendekhez és egy idő után a regulájukhoz kötődik -- tehát ahhoz, hogy a rend ismereteit az új tagoknak átadhassák. Mai szóval élve kicsit durván fogalmazva ez a tanítványozás eszköze lehetett úgy hét-nyolcszáz éve.
Amikor a módszert a négy latin szóval (lectio (olvasás) meditatio (elmélkedés -- igen, ide passzol a Zsolt 1,2 :) ) - oratio (imádság) - contemplatio (szemlélődés, avagy saját fordításomban gyönyörködés -- ide meg a Zsolt 73, 25 :) ) leírták, a meditáció szónak sehol nem voltak meg a mai negatív konnotációi...
Ez a fajta elmélkedés talán arra szolgál, hogy a Szentlélek szólítson meg minket a szövegen keresztül, ne mi akarjunk bármit is beleolvasni a szövegbe...
A lectio divina esetében kerülendő a színtísztán analitikus elemzés, brainstorming, agyalás -- remélem, érted, mire próbálok utalni. És ezért az ige újra és újra olvasása, ízlelgetése, az elmélkedés, majd az erre alapuló és válaszoló ima... és olykor elfogynak a szavak, és marad a gyönyörködés Istenben.
Dióhéjban, szerintem ennyiről szól a "módszer".
Saját tapasztalataim szerint ennyiről szól a lectio divina, nekünk protestánsoknak is van mit tanulnunk katolikus testvéreinktől -- természetesen mindent megvizsgálva és a jót megtartva, a gonosz minden formájától tartózkodva. A magam részéről semmi okkult dologgal nem találkoztam a lectio divina kapcsán.
Annyit meg kell jegyezzek, hogy egyik másik középkori misztikus, amikor a szinte leírhatatlant próbálja szavakba önteni, gyakran igencsak furcsán és szó szerint nem értelmezhető módon fogalmaz...
Nemrég megtaláltam -- meglepetésre priaristáknál -- <a href="http://www.szepi.hu/irodalom/kedvenc/kc_026.html">Douglass 96 tételét</a>, és ha valamit azonnal a szemére tudok vetni, az az, hogy itt-ott ő is könnyen félreérthetően fogalmaz, különösen a 85. és a 89-96 tételeknél.
Bejegyzés: Régi-új eretnekségek: Klaus Douglass és az új reformáció – 2. rész
dzsaszper 2017.01.01. 22:35:01
köszönöm ezt a gyors választ!
Egyáltalán nem baj, ha idővel változik a meglátás -- a minden megvizsgálása és jó megtartása a saját gondolatainkra és elképzeléseinkre is vonatkozik :)
Bejegyzés: Régi-új eretnekségek: Klaus Douglass és az új reformáció – 1. rész